
Powstał: 1917,
Technika: olej / płótno,
Wymiary: 92 x 60 cm,
Znajduje się: National Gallery of Art, Waszyngton
Modigliani przybył do Paryża w 1906 roku i pozostając pod wpływem zarówno Picassa z jego błękitnego okresu jak i Cezanne’a, zaczął malować obrazy. Trzy lata później poznaje Brancusiego i zaczyna rzeźbić. W serii kamiennych głów, które powstały w latach 1909 – 1914, widać wpływ Brancusiego oraz nawiązania do sztuki afrykańskiej. Po latach fascynacji rzeźbą wraca do malarstwa. Długie szyje i pewne cechy jego rzeźb, widoczne są teraz w malarstwie, szczególnie w portretach, ale i aktach.
Soutine spotkał Modiglianiego około 1914 roku i zaprzyjaźnili się. Modigliani namalował kilka portretów przyjaciela. Chaim Soutine, który wcześniej uczył się w szkołach artystycznych Mińska i Wilna, został w 1916 roku przedstawiony Leopoldowi Zborowskiemu. Modigliani namówił swojego dealera do zajęcia się Soutinem. Sposób malowania Soutine’a nie pasował Modiglianiemu. może dlatego przedstawił go tak na portrecie, gdzie jego przyjaciel siedzi z potarganymi włosami i źle dobranym ubraniem. Ma półprzymknięte oczy, jedno wyżej od drugiego i niezgrabnie ułożone ręce na kolanach.
Być może ma to odzwierciedlać rozpacz i beznadziejność z jaką zmagali się biedni artyści w Paryżu.