czwartek, 5 grudnia, 2024
spot_img
Fineart24.plAuguste RenoirŚniadanie wioślarzy

Najnowsze

Tagi

Śniadanie wioślarzy

en. Luncheon of the Boating Party
Powstał: od 1880 do 1881
Wymiary: 1,302 x 1,756 m
Technika: olej / płótno
The Phillips Collection, Waszyngton, USA

O obrazie

Renoir Śniadanie wioślarzy namalował w latach 1880 – 1881. Po zakupieniu obrazu ’Luncheon of the Boating Party’ Duncan Phillips napisał entuzjastyczny list z Paryża. Poinformował swojego skarbnika: „Phillips Memorial Gallery ma być właścicielem jednego z największych obrazów na świecie … zrobi więcej  w wzbudzaniu zainteresowania i wsparcia dla nas niż cała reszta naszej kolekcji razem wzięta. Taki obraz tworzy sensację, gdziekolwiek się pojawi.” W 1880 roku Renoir pisze do Paula Berard: „Jestem teraz w Chatou (…)i maluję wioślarzy, na co od dawna miałem ochotę.”

Opis

Impreza widoczna na obrazie odbyła się w Maison Fournaise przy Sekwanie w Chatou we Francji. Artysta odkrył to miejsce dzięki swemu mecenasowi księciu Georges’owi de Bibesco. Pierre-Auguste Renoir był stałym gościem restauracji od 1868 do 1884 roku. Namalował około trzydziestu obrazów w Chatou, w tym portret Père Fournaise palącego fajkę.

Większość pozujących to przyjaciele artysty. Na prawym planie Angèle, jedna z częstych modelek Renoira. Odwraca głowę w stronę stojącego Maggiolo, dziennikarza. Malarz Gustave Caillebotte siedzi na swoim krześle i patrzy przez stół na Aline Charigot, przyszłą żonę Renoira, która zajmuje się swoim terierem. Alphonse Fournaise Jr., syn właściciela restauracji, opiera się o balustradę balkonu obserwując scenę. W środku baron Raoul Barbier, były oficer kawalerii. Siedzi plecami do widza. Rozmawia z kobietą spoczywającą na łokciach na balustradzie, która jest prawdopodobnie Alphonsine Fournaise, córką właściciela

Po drugiej stronie stołu aktorka Ellen Andrée, pije z kieliszka. Za nią, w kapeluszu Charles Ephrussi, bankier i redaktor „Gazette des beaux-arts”, rozmawia z Jules’em Laforgue’em, poetą, krytykiem i osobistym sekretarzem Ephrussi. W prawym górnym rogu Eugène Pierre Lestringuez, urzędnik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, śmieje się z Jeanne Samary, słynnej aktorki z Comédie Française. Jest tamteż artysta Paul Lhote, bliski przyjaciel Renoira. Nie brak tu szczegółów. Za zielenią otaczającą taras, widać białe żagle a na stole pozostałości dobrego obiadu: butelki z wódką i czerwonym winem, patera z owocami.
Obraz Renoir Śniadanie wioślarzy odwołuje się do XVI-wiecznych weneckich scen biesiadnych (Paolo Veronese). Wszyscy modele pozowali mu indywidualnie.

Zbiżenia – detale

* Ellen Andrée (1857-1925) była francuską modelką Édouarda Maneta, Edgara Degasa i Pierre-Auguste’a Renoira oraz innych impresjonistów w latach 70. XIX wieku.

*Gustave Caillebotte (1848-1894) był francuskim malarzem, członkiem i patronem artystów znanych jako impresjonistów. Malował w sposób znacznie bardziej realistyczny niż wielu innych w grupie. Caillebotte został zauważony ze względu na jego wczesne zainteresowanie fotografią jako formą sztuki.


*The Phillips Collection to muzeum sztuki założone przez Duncana Phillipsa i Marjorie Acker Phillips w 1921 roku jako Phillips Memorial Gallery w dzielnicy Dupont Circle w Waszyngtonie. Phillips był wnukiem Jamesa H. Laughlina, bankiera i współzałożyciela Jones i Laughlin Steel Company.

Latest Posts

Spis prac