wtorek, 12 listopada, 2024
spot_img
Edouard ManetŚniadanie na trawie

Najnowsze na stronie

Śniadanie na trawie

Śniadanie na trawie – pierwotnie zatytułowany Le Bain/ The Bath – to duży olejny obraz na płótnie autorstwa Édouarda Maneta z 1862 i 1863 roku, przedstawia nagą kobietę i drugą, skąpo ubraną, kąpiącą się, na pikniku z dwoma w pełni ubranymi mężczyznami w wiejskim otoczeniu. Obraz wywołał kontrowersje na Paryskim Salonie Odrzuconych w 1863 roku nie tylko ze względu na nagość, ale też ze względu na modeli. Naga kobieta to połączenie zarówno jego żony, Suzanne Leenhoff, jak i jednej z jego innych modelek, Victorine Meurent. Mężczyźni natomiast to jego brat Eugene Manet i jego szwagier Ferdinand Leenhoff. Manet oddał hołd artystycznemu dziedzictwu Europy, zapożyczając swój temat od 'Wiejskiego koncertu’ – obrazu Tycjana przypisywanego wówczas Giorgione i czerpiąc inspirację z kompozycji grupy centralnej z ryciny 'Judgement of Paris’ (Sąd Parysa) Rafaela, ale klasyczne odniesienia zrównoważyła śmiałość Maneta. Większe oburzenie spowodowało tylko jego następne dzieło czyli Olimpia.
Dzieło znajduje się teraz w Musée d’Orsay w Paryżu, a jego mniejsza, wcześniejsza wersja jest w Courtauld Gallery w Londynie.

Tytuł oryginalny: Le déjeuner sur l’herbe,
en. The Luncheon on the Grass,
de. Das Frühstück im Grünen,
Powstał: 1863,
Technika: olej / płótno,
Wymiary: 208 cm × 264.5 cm,
Styl: realizm,
Rodzaj: malarstwo rodzajowe,
Znajduje się: Musée d’Orsay, Paryż

Pomimo kontrowersji wokół obrazu, „Śniadanie na trawie” uważane jest za ważne dzieło w historii sztuki nowoczesnej. Oznaczało ono zwrot w karierze Maneta i pomogło mu zostać uznanym za jednego z najbardziej innowacyjnych i wpływowych artystów swoich czasów. Swobodne pociągnięcia pędzla, jaskrawe kolory i płaskie, dwuwymiarowe plany obrazu odzwierciedlają zainteresowanie Maneta stylem impresjonizmu i jego odrzucenie konwencji akademickiego malarstwa.

Jeśli chodzi o kompozycję, „Śniadanie na trawie” (The Luncheon on the Grass) jest warta uwagi ze względu na płaską, niemodyfikowaną przestrzeń i mieszankę postaci, które wydają się należeć do różnych okresów historii sztuki. Dwaj ubrani mężczyźni ubrani są w współczesne ubrania, podczas gdy naga kobieta wydaje się nawiązywać do starożytnych ujęć kobiecego ciała. To połączenie współczesnych i klasycznych elementów było znakiem rozpoznawczym stylu Maneta i pomagało wyróżnić jego prace na tle bardziej tradycyjnych obrazów tamtych czasów.

Latest Posts

Spis prac