Kiedy do Paryża przybyła hiszpańska grupa baletowa, Manet namalował obraz „Lola de Valence”, ustawiając tancerkę w tej samej pozycji, co księżna Alba Francisco Goyi. Jej wspaniały kostium, lśniący tysiącami cekinów, był dla niego idealnym tematem.
Według niektórych krytyków sztuki, to trzy obrazy zadecydowały o tym, że Manet po pierwsze zgorszył publiczność i krytykę a po drugie stał się ojcem nowoczesnego malarstwa. Jeden z nich widzimy powyżej, do tego dochodzą „Śniadanie na trawie” i „Olimpia„. To co szokowało, to odrzucenie tradycyjnego światłocienia, upraszczanie i przeciwstawianie tonów, modelowanie brył kolorem i schematyzacja detali. Oczywiście w „Śniadaniu na trawie” i „Olimpii” gorszyły też kwestie obyczajowe.
Powstał: 1862,
Technika: olej / płótno,
Wymiary: 123 x 92 cm,
Znajduje się:
Musée d’Orsay, Paryż